Att resa och se nya platser är verkligen en av fördelarna med det här jobbet. Ända sedan jag var liten har jag varit fascinerad av flygplan och nu 20 år senare har jag förmånen att få göra det som jag alltid velat göra. Jag arbetar som On Board Courier (OBC) för Express Delivery Sweden och det här är en vanlig arbetsdag för mig.

02:00 CEST– Göteborg

Telefonen ringer. En av våra logistikagenter frågar om jag kan ta ett extremt tidskritiskt uppdrag från Göteborg till Washington, USA. Självklart kan jag det, inga problem. Jag behöver vara på flygplatsen redan 04:00, jag har gjort de här ett tag så min ryggsäck är alltid packad, det tar inte lång tid för mig att komma iväg.

03:37 CEST – Göteborg

Jag kommer fram till Landvetter och skickar in en uppdatering till teamet att jag är på plats. Tyvärr är min last som jag ska ha med mig försenad, det är tveksamt om jag kommer att hinna med min flight som ska lämna 06:30.

05:45 CEST – Göteborg

Chauffören kommer fram till Landvetter 05:45. Jag fyller snabbt i all dokumentation och tar med mig portföljen som ska med mig till andra sidan Atlanten via Kastrup, Köpenhamn.

06:00 CEST – Göteborg

Jag har redan checkat in online och reser lätt. Portföljen följer utan problem med som handbagage och min ryggsäck likaså. Tack vare EDS kan jag gå före alla köer, något som är en förutsättning för mitt arbete. Jag uppdaterar återigen OBC-teamet och går igenom säkerhetskontrollen.

06:10 CEST – Göteborg

Tack vare den försenade chauffören blev det lite extra stressigt, men det är ingen fara. Jag hinner köpa en kaffe och sitta en liten stund utanför min gate. Återigen skickar jag ett meddelande till vårt team för att berätta att allt går enligt plan.

07:15 CEST – Köpenhamn

Jag kommer fram till Kastrup och Köpenhamn 07:15 och har en kort väntetid innan mitt nästa flyg, också det med SAS , mot Washington. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag varit här och vet precis vart min nästa gate är. Eftersom boarding för nästa flyg inte öppnar förens om ytterligare 50 minuter går jag bort till SAS loungen för att äta frukost och läsa tidningen innan det är dags.

08:00 CEST – Köpenhamn

Jag kommer fram till min gate i god tid. När det är dags att boarda berättar personalen att jag blivit uppgraderad till business class. Det är inte ovanligt att vi kurirer blir uppgraderade om det finns lediga platser. Jag uppdaterar teamet om att jag boardar och att allt är väl och njuter av 8,5 timmes härlig tillvaro.

10:15 EDT – Washington

Vi kommer fram till Washington i tid. Jag uppdaterar teamet om att jag är på plats. Eftersom jag är Global Entry medlem kan jag använda en av de automatiska incheckningsmaskinerna och det tar bara 5 minuter att komma in i USA.

11:10 EDT – Washington

Jag behöver deklarera min last för att få ta med den in i USA. Jag går till tullen med ett nummer som jag fått av mitt team när jag fortfarande var i luften. Jag uppger numret tillsammans med min tullfaktura för tullpersonalen. 5 minuter senare är allt klart och jag är clearad.

11:25 EDT – Washington

Jag ringer chauffören som ska hämta upp portföljen på ett hotell i centrala Washington. Sätter mig i en taxi och åker in från Ronald Reagan Washington National Airport in mot huvudstaden.

12:15 EDT – Washington

Chauffören möter mig som avtalat på hotellet, vi fyller i nödvändig dokumentation. Jag frågar också efter legitimation för att förvissa mig om att försändelsen lämnas till rätt person. Efter att allt är klart meddelar jag teamet att arbetet är slutfört.

1:15 EDT – Washington

Mitt flyg tillbaka till Sverige är inte förens om ett par dagar. Under tiden passar jag på att se vad Washington DC har att erbjuda. Jag älskar det här jobbet.

Att skicka försändelser med OBC är det snabbaste och mest leveranssäkra sättet på marknaden. Vill du skicka något med kurir eller har frågor om hur det är att jobba som kurir?